RESPONSIBILITY OF THE PLASTIC SURGERY CLINIC FOR IMPROPER FULFILLMENT OF CONTRACTUAL OBLIGATIONS TO THE PATIENT

RESPONSIBILITY OF THE PLASTIC SURGERY CLINIC FOR IMPROPER FULFILLMENT OF CONTRACTUAL OBLIGATIONS TO THE PATIENT

№ 4 (191) 2024

DOI 10.46320/2073-4506-2024-4-191-200-202

Pages 200-202

YASTREMSKIY Ivan Anatoljevich
Lawyer of the Leningrad regional bar association, branch of the Law Firm “Pelevin and Partners”

RESPONSIBILITY OF THE PLASTIC SURGERY CLINIC FOR IMPROPER FULFILLMENT OF CONTRACTUAL OBLIGATIONS TO THE PATIENT

The article presents the negative consequences of possible poorly performed plastic surgery. The concept and content of the civil liability of the clinic to the patient under the contract for the provision of medical services are disclosed. The requirements that the patient can present to the clinic are considered. It is revealed that the law establishes the presumption of guilt of the harm-doer, who must prove its absence, which increases the responsibility of the clinic. The grounds of the clinic’s innocent responsibility are investigated. Attention is paid to the responsibility of the clinic for violation of the terms of the beginning and end of the provision of services. Analysis of judicial practice has shown that the patient must be aware of the risks that plastic surgery entails, and failure to achieve the result of the operation expected by the client does not always mean that the defendant provided a service of proper quality. The actual result is related to the specific clinical situation, the characteristics of the plaintiff’s body. It is concluded that in such cases it is necessary first of all to establish the fact of the inadequate quality of this service, and not the consequences to which the provision of services of inadequate quality has led. It is noted that the clinic is responsible for disclosing the patient’s medical secrets (in the form of compensation for moral damage).

Keywords: patient, clinic, medical organization, responsibility, harm, medical care, plastic surgery, guilt, health.


№ 4 (191) 2024

Страницы 200-202

ЯСТРЕМСКИЙ Иван Анатольевич
адвокат Ленинградской областной коллегии адвокатов, филиала «Адвокатская контора «Пелевин и партнеры»

ОТВЕТСТВЕННОСТЬ КЛИНИКИ ПЛАСТИЧЕСКОЙ ХИРУРГИИ ЗА НЕНАДЛЕЖАЩЕЕ ИСПОЛНЕНИЕ ДОГОВОРНЫХ ОБЯЗАТЕЛЬСТВ ПЕРЕД ПАЦИЕНТОМ

В статье приведены негативные последствия возможно некачественно осуществленной пластической операции. Раскрыты понятие, содержание гражданско-правовой ответственности клиники перед пациентом по договору об оказании медицинских услуг. Рассмотрены требования, которые пациент может предъявить клинике. Выявлено, что законом установлена презумпция виновности причинителя вреда, который должен доказать ее отсутствие, что усиливает ответственность клиники. Исследованы основания безвиновной ответственности клиники. Анализ судебной практики показал, что пациент должен осознавать риски, которые влечет пластическая операция, а недостижение ожидаемого клиентом результата операции не всегда означает, что ответчик оказал услугу надлежащего качества. Фактический результат связан с конкретной клинической ситуацией, особенностями организма истца. Сделан вывод, что по подобным делам нужно в первую очередь устанавливать сам факт ненадлежащего качества этой услуги, а не последствия, к которым привело оказание услуги ненадлежащего качества. Отмечено, что клиника несет ответственность за разглашение врачебной тайны пациента (в виде компенсации морального вреда).

Ключевые слова: пациент, клиника, медицинская организация, ответственность, вред, медицинская помощь, пластическая операция, вина, здоровье.

 79 ВСЕГО,  3 СЕГОДНЯ