SOVIET LEGISLATION AS A HISTORICAL SOURCE IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF LAWYERS
№ 3 (178) 2023
DOI 10.46320/2073-4506-2023-3-178-105-106
Pages 105-106
SEMUSHEV Denis Vladimirovich
senior lecturer of Theory and history of state and law sub-faculty of the Siberian Institute of Management – branch of the RANEPA under the President of the Russian Federation
SOVIET LEGISLATION AS A HISTORICAL SOURCE IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF LAWYERS
The article presents the experience of using as a historical source an act of the People’s Commissariat of Justice of the RSFSR – a resolution of December 12, 1919 “Guiding Principles on Criminal Law of the R.S.F.S.R.” in a competitive task, tested during a team game among 1st year students of legal specialties. During the analysis of this normative act, students correlated modern theoretical concepts with the general conceptual and normative prescriptions of the document, with the normative legal acts in force at that time and, in general, with the specific regime of social regulation in the conditions of the civil war. Such comparisons make it possible to show the dependence of normative acts and representatives of state authorities on the historical conditions in which these acts are adopted and applied.
Keywords: legal education, Soviet legislation, history of the national state and law, Guiding Principles on Criminal Law of the R.S.F.S.R.
№ 3 (178) 2023
Страницы 105-106
СЕМУШЕВ Денис Владимирович
старший преподаватель кафедры теории и истории государства и права Сибирского института управления – филиала РАНХиГС при Президенте Российской Федерации
СОВЕТСКОЕ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВО КАК ИСТОРИЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ ЮРИСТОВ
В статье представлен опыт использования в качестве исторического источника акта народного комиссариата юстиции РСФСР – постановления от 12 декабря 1919 г. «Руководящие начала по уголовному праву Р.С.Ф.С.Р.» в конкурсном задании, апробированном в ходе проведения командной игры среди студентов 1 курса юридических специальностей. В ходе анализа данного нормативного акта учащиеся соотносили современные теоретические представления с обще-концептуальными и нормативными предписаниями документа, с действовавшим в то время нормативно-правовыми актами и в целом со специфическим режимом социального регулирования в условиях гражданской войны. Такие сопоставления позволяют показать зависимость нормативных актов и представителей государственной власти от исторических условий, в которых эти акты принимаются и применяются.
Ключевые слова: юридическое образование, советское законодательство, история отечественного государства и права, руководящие начала по уголовному праву РСФСР.
283 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ