THE HEURISTIC NATURE OF CHILDREN’S GAMES

THE HEURISTIC NATURE OF CHILDREN’S GAMES

КУЛЬТУРА, ТВОРЧЕСТВО И ИННОВАЦИИ ДЛЯ УСТОЙЧИВОГО РАЗВИТИЯ

DOI 10.46320/2073-4506-2023-3/1-1-163-168

Pages 163-168

Ramazanova Larisa Asgatovna
senior researcher
National Museum of the Republic of Bashkortostan

THE HEURISTIC NATURE OF CHILDREN’S GAMES

Abstract: Based on scientific research, as well as personal experience and memories of voluntary informants, the author analyzes the role of children’s games in shaping the cultural environment of generations. Domestic psychology and pedagogy of preschool age calls the game the leading form of cognitive activity of the child. Foreign philosophical, psychological, anthropological traditions determine the unconscious nature of culture and play in a person. This leads to the conclusion that the heuristic (creative) principle in a person is inherent in nature and is realized from early childhood through game forms.

Keywords: childhood, play, creativity, unconscious, culture


Страницы 163-168

Рамазанова Лариса Асгатовна,
старший научный сотрудник,
Национальный музей Республики Башкортостан

ЭВРИСТИЧЕСКАЯ ПРИРОДА ДЕТСКИХ ИГР

Аннотация: На основе научных исследований, а также личного опыта и воспоминаний добровольных информантов, автор анализирует роль детских игр в формировании культурной среды поколений. Отечественная психология и педагогика дошкольного возраста называет игру ведущей формой познавательной деятельности ребенка. Зарубежные философские, психологические, антропологические традиции определяют бессознательную природу культуры и игры в человеке. Отсюда происходит вывод о том, что эвристическое (творческое) начало в человеке заложено природой и с раннего детства реализуется через игровые формы.

Ключевые слова: детство, игра, творчество, бессознательное, культура

 156 ВСЕГО,  1 СЕГОДНЯ