THE PROBLEM OF LEGAL REGULATION OF THE USE OF RECOMMENDATION TECHNOLOGIES BY SOME MARKETPLACES IN RUSSIA
№ 7 (194) 2024
DOI 10.46320/2073-4506-2024-7-194-179-181
Pages 179-181
KLIMENKO Alevtina Igorevna
postgraduate student, lecturer of Civil and business law sub-faculty of the Novosibirsk State University of Economics and Management
THE PROBLEM OF LEGAL REGULATION OF THE USE OF RECOMMENDATION TECHNOLOGIES BY SOME MARKETPLACES IN RUSSIA
The legal regulation of marketplaces is developing rapidly. One of the first was the law published 31.07.2023 No. 408-FZ “On Amendments to the Federal Law” On Information, Information Technologies and Information Protection”. The author analyzed the concept of recommendation systems, studied the experience of digital sites in fulfilling the requirements of legislation in the field of information security on the use of algorithms, established the existence of legal uncertainty in the use of recommendation systems by marketplaces. Due to the lack of research in this area, the work has novelty and uniqueness, it is possible to use the work as a scientific commentary or auxiliary educational material to Article 10.2-2 of Federal Law No. 408.
Keywords: recommendation technologies, algorithms, marketplaces.
№ 7 (194) 2024
Страницы 179-181
КЛИМЕНКО Алевтина Игоревна
аспирант, преподаватель кафедры гражданского и предпринимательского права Новосибирского государственного университета экономики и управления
ПРОБЛЕМА ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ПРИМЕНЕНИЯ РЕКОМЕНДАТЕЛЬНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ. ПРИМЕРЫ НЕКОТОРЫХ МАРКЕТПЛЕЙСОВ РОССИИ
Правовое регулирование деятельности маркетплейсов стремительно развивается. Одним из первых стал закон, опубликованный 31.07.2023 г., № 408-ФЗ «О внесении изменений в Федеральный закон «Об информации, информационных технологиях и о защите информации». Автором проанализировано понятие рекомендательных систем, изучен опыт цифровых площадок по исполнению требований законодательства в области информационной безопасности по применению алгоритмов, установлено наличие правовой неопределенности применения рекомендательных систем маркетплейсами. Из-за отсутствия исследований в данной области работа обладает новизной и уникальностью, работу возможно использовать в качестве научного комментария или подсобного учебного материала к статье 10.2-2 Федерального закона № 408.
Ключевые слова: рекомендательные технологии, алгоритмы, маркетплейсы.
54 ВСЕГО, 1 СЕГОДНЯ