TRADEMARK DILUTION. SHALL WE EXPAND THE SCOPE OF TRADEMARK HOLDERS’ RIGHTS?

TRADEMARK DILUTION. SHALL WE EXPAND THE SCOPE OF TRADEMARK HOLDERS’ RIGHTS?

№ 6 (181) 2023

DOI 10.46320/2073-4506-2023-6-181-209-214

Pages 209-214

TIKHOV Sergey Mikhaylovich
master’s degree, graduated of the National Research university «High school of Economics», branch in saint Petersburg

TRADEMARK DILUTION. SHALL WE EXPAND THE SCOPE OF TRADEMARK HOLDERS’ RIGHTS?

In the case of «famous» trademarks, it is important to preserve their «identity» and to maintain a certain «reputation» associated with such a mark. In a number of foreign jurisdictions, special remedies based on the doctrine of dilution are available to trademark holders to solve this problem. Despite the fact that the aforementioned problem is also relevant for the Russian market, this category is unknown in Russian law.
This article analyses the main approaches to the doctrine of dilution in some foreign jurisdictions and examines the mechanisms of Russian law, which are enshrined in legislation or reflected in judicial practice, and which can be used by right holders for protection against «dilution».

Keywords: intellectual property, trademarks, trademark dilution protection, well-known trademarks.


№ 6 (181) 2023

Страницы 209-214

ТИХОВ Сергей Михайлович
магистр, выпускник Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики», филиала в санкт-Петербурге

РАЗМЫВАНИЕ ТОВАРНОГО ЗНАКА. НУЖДАЕТСЯ ЛИ РОССИЙСКОЕ ПРАВО В РАСШИРЕНИИ ПРАВОВОЙ ОХРАНЫ ТОВАРНЫХ ЗНАКОВ?

Для товарных знаков, обладающих достаточно большой известностью, существенно важной задачей становиться сохранение своей «идентичности» и поддержание определенной
«репутации», ассоциируемой с таким товарным знаком. В ряде зарубежных юрисдикций для решения данной задачи правообладателям предоставляются специальные способы защиты, основанные на доктрине размывания. К сожалению, несмотря на то что указанная проблема также актуальна для российского рыка, отечественному праву данная категория не известна. В настоящей статье анализируются основные подходы к доктрине размывания в некоторых зарубежных правопорядках, а также исследуются механизмы российского права, которые закреплены в законодательстве или отраженные в судебной практике и которые могут быть использованы правообладателями для защиты от «размывания».

Ключевые слова: интеллектуальная собственность, товарные знаки, защита от размывания товарного знака, общеизвестные товарные знаки.

 196 ВСЕГО,  2 СЕГОДНЯ